حضور تاریخی، پربرکت و معنوی رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت العظمی امام خامنه ای مد ظله العالی در دانشگاه فرهنگیان
حضور تاریخی، پربرکت و معنوی رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت العظمی امام خامنه ای مد ظله العالی آن هم در فصل بهار طبیعت وهفته تکریم و بزرگداشت مقام معلم در ایام شعبان المعظم در دانشگاه فرهنگیان ، خاطره وصف ناشدنی در اذهان همه مخاطبان و اعضاء خانواده بزرگ آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان ماندگار ساخت.
هدایت ها و رهنمودهای هوشمندانه رهبر معظم انقلاب اسلامی ، رسالت دانشگاه فرهنگیان در ارتقاء کیفیت معلمان و پاسخگویی به نظام اسلامی و ملت شریف ایران را مضاعف می کند.
نگاهی اجمالی به فرمایشات ولی امر مسلمین:
- آنچه در مورد تعلیم و تربیت میخواهیم عرض بکنیم این است که جهت گیری تعلیم و تربیت کشور باید به سمت برخورداری از عدالت باشد؛ یعنی آموزش و پرورشِ ما، تعلیم و تربیتِ ما، عدالت پرور تربیت کند، عدالت خواه تربیت کند، عدالت ساز تربیت کند؛ چون عدالت، آن ارزش والایی است که از اوّلِ تاریخِ بشر تا امروز، همواره مورد نظر آحاد بشر بوده است. ارزشها به مرورزمان و به تحوّل نسلها تغییر پیدا میکنند، [امّا] بعضی از ارزشها از اوّل تا آخر ثابتند؛ از جمله، ارزش عدالت است. شما ملاحظه کنید؛ ادیانی که معتقد به مهدویّتند -که تقریباً همه ی ادیان الهی معتقد به مهدویّتند- اینها معتقدند که منجی بیاید، دنیا را پُر از عدل و داد کند؛ نگفتند پُر از دین کند، [بلکه] پُر از عدل و داد کند؛ این اهمّیّت عدل و داد را نشان میدهد. البتّه عدالت هم جز در سایه ی دین حاصل نخواهد شد؛ این به جای خود محفوظ، امّا مسئله ی عدل و داد خیلی مهم است. آموزش و پرورش ما باید جهت گیریِ این جوری داشته باشد.
- یک نکته ی دیگر، مسئله ی علم نافع است. در تعلیم و تربیت کشور، علمِ سودمند، دانشِ سودمند باید تعقیب بشود. اینکه شما میگویید «آموزش و پرورش اصلاح باید گردد»،(۵) یکی از موادّ مهمّ اصلاحی، همین است که دانشی که در اینجا تعلیم داده میشود، دانش سودمند باشد؛ این جوان بتواند از این دانش، برای بهبود زندگی خود و جامعه اش و پیرامونیانِ خود استفاده کند؛ علم نافع این است. علم نافع، آن [علمی] است که ما را به اهدافمان نزدیک کند، حرکت ما را آسان کند، ما را پیش ببرد؛ علم نافع این است. آن چیزهایی که در ما روحیه ی حرکت ایجاد میکند، ما را شکوفا میکند، ظرفیّتهای ما را به فعلیّت میرساند، اینها علم نافع است. البتّه یکی از علوم نافع، آگاهی از تجربه های ملّی و افتخارات کشور و عبرتها و درسهای تاریخ است که این هم جزو علوم نافع است. علم نافع آن چیزی است که ظرفیّتهای ما را شکوفا بکند؛
-
راجع به مسئله ی دانشگاه فرهنگیان و مسئله ی تربیت معلّم؛ امروز مهم ترین نیاز آموزش و پرورش کشور، معلّم است؛ مهم ترین نیاز، معلّم است. این دانشگاه و دانشگاه شهید رجائی و هر نقطه ای که تربیت معلّم بر آن صدق میکند، بایستی هم کمّاً، هم کیفاً توسعه پیدا کند. آقایان گفتند و بنده هم اطّلاع دارم که تا چهار سال دیگر، تعداد انبوهی از معلّمین -تعداد کثیری- وارد بازنشستگی میشوند و آن کسانی که از این دانشگاه ها، [یعنی] دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجائی، تحویل داده میشوند به آموزش و پرورش، بسیار بسیار کمتر از آن مقداری هستند که از آموزش و پرورش خارج میشوند؛ این یک بحران است برای آموزش و پرورش؛ نباید چنین اتّفاقی بیفتد. البتّه گفته میشود که از بیرون کسانی را میگیرند، [ولی] آن یک عمل اضطراری است و در صورت ناچاری و اضطرار البتّه اشکال ندارد؛ علی الاصول هم یک کارِ درستی نیست؛ معلّمی یک حرفه ی فنّی است، یک کار هنری است؛ یادگرفتن لازم دارد؛ اینجا شما معلّمی را یاد میگیرید؛ آن که در فلان دانشگاه دیگر درس خوانده، او این معلومات شما را که در اینجا یاد گرفته اید ندارد؛ چطور میخواهد معلّمی کند؟ مراکز تربیت معلّم -که مهم ترینش فعلاً دانشگاه فرهنگیان است- مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش کشورند و در مورد این دانشگاه کوتاهی شده. [طبقِ] آنچه بنده اطّلاع دارم و به من گزارش شده، این دانشگاه، هم از لحاظ نیروی انسانی -معلّم، استاد- دچار کمبود است، هم از لحاظ بودجه دچار کمبود است، [هم] از لحاظ فضای آموزشی دچار کمبود است. وزارت علوم، سازمان مدیریّت، سازمان امور استخدامی، هرکدام به نحوی بایستی همکاری کنند، کمک کنند؛ این مشکلات باید برطرف بشود. البتّه دوستان، هم اینجا ذکر کردند، هم در آن جلسه ی قبلی گفتند که از بنده انتظاراتی دارند؛ بنده آماده هستم و هر کاری که از من بربیاید و بتوانم انجام بدهم و در اختیار بنده باشد، قطعاً انجام میدهم؛ برای اینکه این مسئله را جزو مسائل درجه ی اوّل کشور میدانم و می شناسم.