طرح فرهنگی 555 ویژه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
معاونت فرهنگی و اجتماعی
طرح فرهنگی 555
ویژه دانشجو معلمان سراسر کشور
«با همکاری معاونت پژوهش و فناوری»
معاونت فرهنگی و اجتماعی
«اداره کل امور فرهنگی»
سال تحصیلی 97-1398
مقدمه :
توجه به تربیت معلمان شایسته و مهارتی از یک سو و لزوم ارائه برنامه های فرهنگی، اجتماعی و پژوهشی متنوع و جذاب با هدف افزایش آگاهی و نشاط و شادابی در محیط های دانشجویی بااولویت خوابگاهی از سوی دیگر، ضرورت تدوین طرح های موثر و جذاب در برنامه های فرهنگی و اجتماعی را اجتناب ناپذیرمی نماید. لذا معاونت فرهنگی و اجتماعی با همکاری معاونت پژوهشی و فن آوری، طرح ویژه 555 را با هدف مشارکت حداکثری دانشجو معلمان سراسر کشوردر فعالیت های فرهنگی و پژوهشی با رویکرد "دانشجومعلم اندیشه ورز"به شرح ذیل برگزار می کند.
اهداف
1-دانش افزایی، مهارت آموزی و آشنایی دانشجومعلمان با اصول حرفه ای نقد کتاب و فیلم
2-آشنایی دانشجومعلمان با میراث و مفاخر فرهنگی کشور و آئین های سنتی، بومی و خرده فرهنگ های کشور شاداب سازی و نشاط هر چه بیشتر فضای دانشجویی بااولویت دانشجو معلمان خوابگاهی
3-گسترش فرهنگ کتاب خوانی و افزایش سرانه مطالعه
4-غنی سازی اوقات فراغت دانشجو معلمان
5-شاداب سازی و نشاط هر چه بیشتر فضای دانشجویی با اولویت دانشجو معلمان خوابگاهی
6-بسترسازی برای تربیت معلمانی مهارتی و توانمندسازی فرهنگی
شرح کیفیت اجرایی :
طرح 555 دربرگیرنده 3 فعالیت فرهنگی، پژوهشی به شرح ذیل می باشد که دانشجو معلمان پس از ثبت نام در سامانه طرح در این فعالیت شرکت می نمایند:
1-مطالعه و نقد 5 کتاب در طول برگزاری طرح (تا پایان شهریور ماه 1398)
2-اکران و نقد 5 فیلم در طول برگزاری طرح (تا پایان شهریور ماه 1398)
3-بازدید از 5 مکان فرهنگی، تاریخی و مذهبی(موزه ها، ابنیه تاریخی و مکانهای فرهنگی در سطح استان محل تحصیل یا استان محل سکونت)یا معرفی یک آئین فرهنگی، مذهبی(بومی و محلی) از استان محل سکونت خود در قالب گزارش، فیلم وعکس در طول برگزاری طرح (تا پایان شهریور ماه 1398)
دبیرخانه مرکزی این طرح مستقر در معاونت فرهنگی اجتماعی (اداره کل امورفرهنگی) 5 کتاب و 5 فیلم را با همفکری و مشارکت کمیته محتوایی طرح متشکل از نماینده دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، نماینده بسیج دانشجویی و معاونت پژوهش برای مطالعه کتاب و اکران فیلم تعیین نموده است که برابر زمانبندی به دانشجو معلمان شرکت کننده در طرح معرفی می شود.
فایل پوستر این طرح به پیوست دستورالعمل در اختیار پردیسها قرار می گیرد که انتظار است برای شرکت و اطلاع رسانی دانشجو معلمان، با انجام تبلیغات مناسب توسط کمیته های اجرایی طرح در سطح پردیسها و مراکززمینه حضور فعال و شایسته اکثریت دانشجویان در این فعالیت فراهم آید.
فرآیند اجرایی طرح در سطح پردیس ها و مراکز:
1-تشکیل شورای فرهنگی استان
به منظور تشریح طرح 555 و اتخاذ تصمیمات مقتضی برای اجرای شایسته طرح در پردیس و مرکز شورای فرهنگی استان تشکیل شود.
2-تشکیل کمیته اجرایی در سطح پردیس و مرکز
کمیته ای با مسئولیت مدیران محترم پردیسیا مرکز و با حضور مسئولین محترم فرهنگی ونمایندگان حوزه های دیگر که بنابر نظر رئیس کمیته ضرورت حضور دارد، تشکیل شود.
3- تبلیغات و اطلاع رسانیدر پردیس ها و مراکز
کمیته اجرایی تمهیدات لازم برای تبلیغات و اطلاع رسانی را در سطح پردیس و مرکز برای حضور حداکثری دانشجو معلمان فراهم می نماید. (فایل پوستر پیوست می باشد).
4- ثبت نام
دانشجومعلمان علاقمند به شرکتدر طرح555برابر جدول زمانبندی حداکثر تا تاریخ 1/12/97فرصت دارند با مراجعه به سایت hadaf.cfu.ac.irنسبت به ثبت نام در طرح مورد نظر اقدام نمایند.(فرآیند ثبت نام در سایت مورد نظر تشریح شده است).
5- انتخاب اساتید مشاور توسط کمیته اجرایی
کمیته اجرایی به منظور؛ 1- تدریس اصول و روشهای نقد کتاب و فیلم2-انجام داوری نقدهای ارائه شده دانشجو معلمان،اساتیدی را در دو حوزه کتاب و فیلم انتخاب و با هماهنگی مدیریت استان برای آنان ابلاغ صادر می نماید (ابلاغ اساتید از سوی مدیریت استان صادر می شود).رونوشت ابلاغ اساتید به دبیرخانه مرکزی طرح ارسال می شود(کمیته های اجرایی رونوشت ابلاغ را در سایت hadaf.cfu.ac.ir بارگذاری می نمایند).
6-برگزاری کلاس های آموزشی توجیهی
به منظور آشنایی دانشجو معلمان با اصول و روش های نقد کتاب و نقد فیلم، کلاس های آموزشی درپردیس و مراکز با دعوت از اساتید خبره تشکیل شود.
7- برگزاری جلسات توجیهی برای تشریح کیفیت بازدید از اماکن فرهنگیو یا معرفی آئین های بومی و محلی
مسئولین فرهنگی پردیس و مرکز به منظور توجیه کیفیت بازدیدها یا معرفی آئین بومی و محلی کلاس های توجیهی را برای دانشجو معلمان برگزار نمایند.
8- آغاز رسمی طرح
پس از برگزاری کلاس های آموزشی و جلسات توجیهی، دانشجو معلمانفعالیت های خود را در سه بخش مورد نظر آغاز می نمایندو با مطالعه کتاب و اکران فیلم در بازه زمانی مقرر، نقد محتوایی خود را از کتاب و فیلم به مسئولین فرهنگی پردیس ارائه و یا در سامانه طرح بارگذاری می نمایند. همزمان با مطالعه کتاب و اکران فیلم دانشجو معلمان عزیز فعالیت سوم خود را نیز آماده و ارائه می نمایند.
9-داوری آثار و ثبت امتیازات در سامانه
پس از بارگذاری نقد کتاب و فیلم و گزارش بازدید توسط دانشجو معلمان، مسئولین فرهنگی با کمک داوران براساس شاخص های داوری پیوست، آثار دانشجو معلمان را مورد ارزیابی قرار داده و امتیازات کسب شده دانشجو معلمان را در سامانه ثبت می نمایند.
10- جلسه نقد کتاب و فیلم با حضور اساتید
در پایان هر مرحله و پس از بارگذاری نقدهای انجام شده توسط دانشجومعلمان و بسته شدن سامانه برای دریافت آثار، جلسه نقد کتاب و فیلم مرحله اول با حضور اساتید و دانشجومعلمان صورت پذیرد (این فرآیند تا پایان طرح و پس از هر مرحله انجام می شود).
11-بارگذاری آثار نفرات اول تا سوم توسط مسئولین فرهنگی پردیس ها و مراکزو تقدیر از آنان
در پایان هر مرحلهپس از ارزیابی اولیه،آثار 3 نفر از دانشجو معلمان را که در مجموع بالاترین امتیاز در سه بخشنقد کتاب، نقد فیلم و گزارش بازدیدکسب نموده اند، توسط مسئول فرهنگی پردیس مشخص و از آنان تقدیر به عمل آمده و آثار آنان بر روی سامانه طرح (مرحله منطقه ای ) بارگذاری می نمایند.
توضیح: دانشجو معلمان عزیز می توانند از بین 3 فعالیت موضوع طرح (نقد کتاب و نقد فیلم و گزارش بازدید) یک یا دو فعالیت را انتخاب کنند؛ اما برای دریافت امتیازات کامل طرح می باید فعالیت های سه گانه رابه طور کامل انجام دهند.
12-ارزیابی ثانویه توسط استانهای میزبان مرحله منطقه ای و تقدیر از نفرات برتر
استان هایی که مسئولیت مرحله منطقه ای را بر عهده دارند، طبق (جدول زیر) آثار رسیده از استانهای زیرمجموعه را مورد ارزیابی قرار داده و رتبه دانشجو معلمان را (اول تا سوم ) به تفکیک خواهر و برادردر منطقه مشخص نموده و ضمن تقدیر از این نفرات، اسامی آنان را به همراه آثار در سامانه طرح (مرحله کشوری) طرح بارگذاری نمایند.
جدول منطقه ای استانهای مجری طرح 555
|
نام منطقه |
استان های مجری |
استان های زیرمجموعه |
|
1 |
کرمان |
خراسان رضوی -خراسان شمالی –خراسان جنوبی – سیستان وبلوچستان –یزد |
|
2 |
هرمزگان |
بوشهر- کهکیلویه و بویراحمد–چهارمحال بختیاری- اصفهان - فارس |
|
3 |
کرمانشاه |
همدان- خوزستان- لرستان- ایلام -کردستان |
|
4 |
زنجان |
آذربایجان غربی- اردبیل-گیلان- آذربایجان شرقی- قزوین |
|
5 |
گلستان |
سمنان- مازندارن –تهران- مرکزی –قم |
13- ارزیابی آثار رسیده از مناطق توسط دبیرخانه مرکزی
آثار رسیده از مرحله منطقه ای توسط دبیرخانه طرح مستقر در معاونت فرهنگی و اجتماعی(اداره کل امورفرهنگی) مورد ارزیابی قرار می گیرد و از نفرات اول تا پنجم در پایان هر مرحله از طرح (به تفکیک خواهر و برادر) تقدیر به عمل خواهد آمد.
توضیح: برای تمامی شرکت کنندگان در مراحل پنچ گانه طرح 555 که در تمامی مراحل طرح حضور یافته و اثر ارائه می نمایند، گواهی حضور از سوی کمیته اجرایی پردیس ومرکز صادر می شود.
14-از دانشجومعلمانی که در مرحله پردیس/ مرکز، منطقه ای و کشوری حائز رتبه می شوند، به شرح جدول زیر تقدیر به عمل آمده و جوایزی به آنان اهدا خواهد شد.
جوایز :
جوایز نفرات برتر مرحله پردیس /مرکز در پایان هر مرحله لوح تقدیر+ 000/500 ریال کارت هدیه
جوایز نفرات برتر مرحله منطقه ای در پایان هر مرحله لوح تقدیر+ 000/000/1 ریال کارت هدیه
جوایز نفرات برتر مرحله کشوری در پایان هر مرحله لوح تقدیر+ 000/000/2 ریال کارت هدیه
جدول زمانبندی طرح 555
|
ردیف |
مراحل طرح |
زمان برگزاری |
عنوان کتاب |
عنوان فیلم |
|
1 |
مرحله اول |
از 30 بهمن لغایت 15 فروردین |
روی ماه خداوند را ببوس نویسنده : مصطفی مستور انتشارات: نشر مرکز |
شیار143کارگردان: نرگس آبیار |
|
2 |
مرحله دوم |
از 15 فروردین لغایت 31 اردیبهشت |
آموزش بر قلب ها و اندیشه ها نویسنده: کاترین لوئیس انتشارات: دانشگاه کمبریج |
بچه های آسمان کارگردان :مجید مجیدی |
|
3 |
مرحله سوم |
متعاقبا اعلام می شود |
||
|
4 |
مرحله چهارم |
متعاقبا اعلام می شود |
||
|
5 |
مرحله پنجم |
متعاقبا اعلام می شود
|
||
|
شاخص های داوری نقد فیلم |
|||
|
امتیاز کسب شده |
حداکثر امتیاز |
ملاک های ارزشیابی |
ردیف |
|
|
10 |
استفاده از زبان مناسب و رعایت ادب نقد (پرهیز از تحقیر، توهین و کنایه) |
1 |
|
|
10 |
جسارت و صراحت در بیان مطالب و پرهیز از کلی گویی اندیشه منتقد |
2 |
|
|
10 |
ارزیابی و توجه به ساختار کلی و ظاهری فیلم |
3 |
|
|
15 |
ارزیابی و نقد محتوایی فیلم |
4 |
|
|
10 |
میزان تخصصی و دانش افزایی و نگرش جامع منتقد به ژانر و گونه فیلم |
5 |
|
|
10 |
پرهیز از تندروی و تعصب ورزی و نقد احساسی |
6 |
|
|
10 |
اندیشه راهگشا و سازندذه نقد و کشف زوایای پنهان و مستتر فیلم |
7 |
|
|
15 |
تحلیل فیلم در بخش های کارگردانی، بازیگری، صحنه آرایی و تدوین و...... |
8 |
|
|
10 |
نکات برجسته نقد و خلاقیت منتقد |
9 |
|
|
100 |
جمع امتیاز |
|
توضیحات داور:
|
شاخص های داوری نقد کتاب |
|||
|
امتیاز کسب شده |
حداکثر امتیاز |
ملاک های ارزشیابی |
ردیف |
|
|
10 |
ارزش گذاری محتوا و شناسایی نقاط قوت و ضعف متن (با استدلال) |
1 |
|
|
10 |
شناسایی پیام های اصلی و فرعی متن |
2 |
|
|
10 |
شناسایی و ارزش گذاری عنصرهای متن (روایی و غیر روایی) |
3 |
|
|
15 |
رعایت اصول نگارش ویرایش (نشانه گذاری، اصول بند نویسی و ...) |
4 |
|
|
10 |
شیوه ی ارجاع دهی مناسب و مطلوب |
5 |
|
|
10 |
اندام وارگی و پیکره بندی مناسب (مقدمه، فهرست، جمع بندی، ذکر منابع و ...) |
6 |
|
|
10 |
شناسایی و معرفی نویسنده |
7 |
|
|
15 |
شناسایی و ارزش گذاری عنصرهای کتاب (عنوان، قطع، شناسنامه و ...) |
8 |
|
|
100 |
جمع امتیاز |
|
توضیحات داور: